Κι μως πρασαν σχεδν 30 χρνια ενασχλησης μου με την διαφημιστικ μουσικ.

Μλις προχτς (1987) δινα τη πρτη μου δσκολη μχη με τον ανταγωνισμ στο χρο της διαφημιστικς μουσικς με το “Βλτε χρμα στη ζω σας” για την SOFTEX.
Μλις χτες (1991) κυκλοφοροσα το πρτο μου CD γεμτο διαφημιστικ με ττλο “5 χρνια” γεμτο με 5 χρνια διαφημιστικ μουσικ.
Νοιθω τυχερς που εργστηκα σ’ αυτ τον ιδιμορφο μουσικ χρο αυτ τη συγκεκριμνη 30ετα.

Χρηκα τη κυριαρχα των jingles (87-92) που κθε τηλεοπτικ διαφμιση στηριζταν απαρατητα σε κποιο μουσικ σλγκαν.
Τρμαξα με τη ξαφνικ αλλαγ της μδας (93-95) που λοι ψαχναν γι κποιο δσκο γι να επενδσουν την τηλεοπτικ τους καμπνια. Το jingle μοιαζε να πεθανει.
Ομως σε πεσμα των εχθρν του το jingle επιβωσε. Η μδα της εκολης λσης των δσκων μοιζει να ξεθωριζει. Νοιθω τις διαφημσεις να ξανααποκτον ταυττητα με την original μουσικ που γρφεται αποκλειστικ γι αυτς.
Η διαφμιση ενς προντος εκτς απ την εικνα της συσκευασας του πρπει να διαθτει και ακουστικ μνυμα.
Αν αυτ το μνυμα παρουσιζεται μσα απ μα πρωττυπη μουσικ σνθεση κρβει μα απστευτη δναμη απομνημνευσης που δεν χει σχση με τον απλ συνοδευτικ ρλο της μουσικς απ κποιο δσκο.
Δεν εναι τυχαο που πανσχυρες πολυεθνικς στηρζουν τις παγκσμιες καμπνιες τους με μουσικ πρωττυπα σλγκαν του τπου “Go well , go Shell”
Η πρωταγωνστρια των αναψυκτικν Coca-Cola στριξε λες τις τηλεοπτικς καμπνιες της σε original μουσικ σλγκαν: Τα 4 τελευταα που ταν : “You can’t beat the feeling”, “Always Coca-Cola”, "Life tasts good" που στα Ελληνικ γιναν “Σε συναρπζει”, “Πντα Coca-Cola”, "Στιγμς ζως" αντστοιχα κλυψαν σχεδν την τελευταα 20ετα.

Το τι πολλς διαφορετικς ταινες “συνδεψαν” να και μοναδικ jingle δεχνει ανεπιφλακτα που βρσκεται η πραγματικ καρδι της καμπνιας.
Πιστεω πως να καλ jingle εναι πολλς φορς σημαντικτερο απ την δια την εικνα της ταινας. Παρδειγμα το Cutty Sark του Πηλιορη η το NesCafe του Ψιμπουλου. Γι φανταστετε τις καμπνιες αυτς χωρς τις μουσικς φρσεις “follow your heart” και “κνε μι στση, πις και συ nescafe frappe”.
Μα ταινα χει, κατ καννα, να χρνο ζως. Ενα jingle μπορε να ζε πνω απ 30 χρνια και να πουλει ακμα :”Εναι κεφτη, γυρζει απ’ του Βερπουλου”
Θα θυμμαστε, ραγε, μχρι σμερα το διαφημιστικ σλγκαν της Softex “Βλτε χρμα στη ζω σας” αν δεν ταν jingle?

Εχω τη βεβαιτητα πως οι φλοι διαφημιστς χουν καταλβει πως η στροφ τους στους τοιμους δσκους ταν να εποχιακ περαμα. Οσο πετυχημνο και αν εναι να διαφημιστικ μνυμα, πως θα μενει στη μνμη του τηλεθεατ ταν, απλ, εναι γραμμνο στην οθνη , στω, εκφωνημνο απ ναν εκφωνητ? Εναι γνωστ σε λους, λλωστε, πως το ανθρπινο μυαλ χει την ικαντητα να απομνημονεει πι εκολα να τραγοδι απ να απλ κεμενο. Προσπαθεστε να

θυμηθτε κποιο στχο ενς αγαπημνου σας τραγουδιο. Πρτα δεν ψχνετε να βρτε “πως πει” η μελωδα?
Αλλ και σμερα η κατσταση εναι συγκεχυμνη. Πολλο διαφημιζμενοι χρησιμοποιον γι μουσικ ταυττητα στις ταινες τους γνωστ χιτκια γνωστν τραγουδιστν. Το θεωρ ανταγωνιστικ σαχλαμρα και λλειψη δημιουργικς φαντασας το να στηρζεται να προν σε να δη επιτυχημνο αλλ εφμερο hit. Oι νοι διαφημιστς μλλον αγνοον τις βασικς αρχς της διαφμισης.

Αισθνομαι πολ τυχερς που σ’αυτ την 30ετα, γνρισα και συνεργστηκα με ενδιαφροντες διαφημιστς και διαφημστριες. Η εμπιστοσνη που μου δειξαν λα αυτ τα χρνια ταν πηγ μπνευσης και δημιουργας. Χρη σ’αυτος νοιωθα κθε μρα “δημιουργς”, κτι πολ σημαντικ ακμα και σε κποιον που φτιχνει jingles των 30 δευτερολπτων!!!
Μσα απ το σνολο των διαφημιστικν εταιριν που συνεργστηκα οφελω να ξεχωρσω και να ευχαριστσω δο απ αυτς.
α) Την BBDO γι τη συνεχ ( χωρς καμμα διακοπ ) δημιουργικ συνεργασα μας σε λο το φσμα των προντων της απ το 1987 μχρι σμερα.
β) Την McCann Erickson που μου εμπιστετηκε γι πολλ χρνια την επιμλεια των adaptations ( και χι μνο ) γι λες τις καμπνιες της Coca-Cola.
γ) Την Εταιρεα Παραγωγς "STEFI" που με στριξε τα τελευταα δσκολα χρνια που οι υπλοιπες εταιρες παραγωγς κλειναν η μα μετ την λλη.

Απ λες τις εταιρες που συνεργστηκα εναι χρος μου να ξεχωρσω 4 πρσωπα με τα οποα εχα την τχη να γνωρσω.
Στο Γιργο Ζαννι, τον Πτρο Λοντα, τον Γιργο Ντοση, και την Αλκη Αναγνωσταρ (με τη σειρ που τους γνρισα επαγγελματικ γιατ με τον Πτρο υπρξαμε συμμαθητς στο γυμνσιο) χρωστω τις πι δημιουργικς στιγμς μου.
Αυτ τα 30 χρνια δημιοργησα τσα jingles που αν ταν τραγοδια θα χρειαζμουν πνω απ 40 LPs γι να χωρσουν.

Γιννης Κρης